Verenigde Arabische Emiraten en Oman

15 april 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

januari - februari 2014

Inleiding

Reeds lange tijd is het onze wens de "gematigde" Arabische wereld te bezoeken. Dat deze droom nu al versneld kan worden verwezenlijkt is te danken aan broer Henny en schoonzus Marja van vriend Berend. Zij zijn daar voor de komende 4 á 5 jaar werkzaam en woonachtig en hebben ons tot onze grote verrassing genodigd deze sprookjeswereld nader te verkennen. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Wij hebben deze invitatie dan ook, weliswaar met enige schroom, dankbaar aanvaard. Samen met Berend kunnen de plannen verder worden uitgewerkt.

Vlucht naar Abu Dhabi  21-22 januari 2014

Berend meldt zich ruimschoots vóór de afgesproken tijd. En omdat wij ook alles aan kant hebben, besluiten wij even na drieën in de middag richting Schiphol te vertrekken. Onze vlucht met Etihad Airways zal rond 10 uur deze avond aanvangen. Dus we hebben alle tijd voor het nuttigen van koffie. Het inchecken verloopt vlot en uiterst vriendelijk. Er is tijd genoeg om wat rond te kijken en om wat spiritualiën in te slaan. In de landen die we gaan bezoeken is alcohol uit den boze. Wel mag er per persoon 4 liter worden ingevoerd. We doen dus op dit gebied wat inkopen! Tegen de klok van negen in de avond wandelen wij in de richting van de gate.

Heen003Heen003bHeen009Heen014

Het instappen gaat zeer vlot en zonder irritant gedrang. De sfeer aan boord voelt goed. Fijne stoelen, genoeg beenruimte en een groot persoonlijk beeldscherm voorzien van muziek, film en spel en niet op de laatste plaats een fantastisch goede service van beeldschone dames. Zij zorgen dat de 6 uur durende vlucht zeer snel voorbij lijkt te tikken.

Heen014aHeen023_Fotor_CollageHeen020aHeen014bHeen015

De paspoortcontrole op de luchthaven van Abu Dhabi verloopt met de nodige nauwgezetheid. De ambtenaren, gekleed in smetteloos witte gewaden, nemen hun tijd. Zij lijken onverstoorbaar. Het duurt dan ook enige tijd eer wij de uitgang van het vliegveld hebben bereikt. Een luxe touringcar van Etihad brengt ons verder naar Dubai. De afstand van circa 140 km naar Dubai Marina wordt in anderhalf uur overbrugd.

Heen025cHeen029Heen030Heen030a

Dubai - 22 januari 2014

De ontvangst bij de familie van Berend is allerhartelijkst. De eerste 3 dagen van onze vakantie zullen wij hier bivakkeren. Een riant, ruime villa in Dubai met ieder zijn eigen afdeling staat ons de komende dagen ter beschikking. Het is inmiddels 8 uur in de ochtend. Het tijdverschil met Nederland bedraagt in de winter 3 uur. Omdat de nachtrust erbij ingeschoten is, zouden we eerst een tukje moeten doen. Maar deze wereld is zo nieuw en anders dat wij besluiten onze ogen en oren wijd open te houden. Bovendien heeft Marja al het nodige voorbereid en legt het programma voor vandaag aan ons voor. Terwijl Henny gewoon aan het werk gaat, zal Marja ons Dubai laten zien. Ons vervoermiddel is een Ford Navigator met een diplomatiek kenteken. Het zal vele poorten voor ons openen. Het is inmiddels tegen het middaguur. De ochtend is in alle rust en gemoedelijkheid verstreken. Het dient nogmaals benadrukt: Bij Marja en Henny is het goed toeven! Wij voelen het als een "thuis".

Marja004Marja003Marja011Marja009

Maar nu is het tijd wat verkenningen te doen. De SUV wordt gestart en we rijden richting Jumeirah Beach, ter hoogte van Burj Khalifa. Het weer is goed. Een temperatuur van zo'n 28 graden Celsius en een lichte bries voelt heel aangenaam. Er zijn op deze doordeweekse dag enige badgasten aanwezig in de voor ons bekende zwemoutfit. Maar er zijn ook nieuwsgierige moslima's, gekleed in alles verhullende boerka's, die het "Westerse"strandleven aanschouwen. Zou er bij de dames sprake zijn van enige jaloezie? Zij zouden ook wel een duik willen nemen, denk ik. Alles bijeen... een koddig gezicht. Van hieruit hebben we zicht op de Jumeirah Moskee aan de ene kant en het "zeilschip" Burj El Arab aan de andere kant. En achter ons het hoogste gebouw van de wereld, Burj Khalifa.

2200422002220062201222005

Ons volgende doel is het Madinat Jumeirah. Dit complex omvat een prachtige soek in traditionele Arabische stijl en een aantal 5-sterren resorts en vele luxe restaurants en café's omzoomd door mooi aangelegde waterpartijen en weelderig groen. Terwijl we koffie drinken, hebben wij zicht op de zandkleurige windtorens, op de Arabische bogen, op de trappen en terrassen en vooral op veel goedgehumeurd publiek. Onze eerste indruk van Dubai is overweldigend.

22015c2201522018a2202222037

's Avonds zijn we te gast op een zogenoemde Nederlandse avond. Genietend van onze maaltijd in combinatie met "alcoholische"drankjes komt er een einde aan deze enerverende dag.

220312203022034

Dubai 23 januari 2014

Vandaag is het de beurt aan de "oude stad", de verschillende soeks rond de Creek. In dit doolhof van stegen is het heerlijk genieten van de vele kleuren en vooral de geuren. Het is een fascinerend gebied om uren in rond te dwalen. Het valt op dat de mensen die werken in de bevoorrading, reiniging, vervoer en dergelijke, vooral Indiërs zijn. Ook de winkeliers zijn vaak Aziaten. Wij genieten inmiddels van een voortreffelijke lunch aan de oever van de Creek. Aan de overkant van het brede water ligt de beroemde goudsoek, met de Abras te bereiken. Een ruw houten, gemotoriseerde boot brengt je voor 20 Eurocent in 10 minuten naar de overzijde. Het is een waar gekrioel van dit soort bootjes op het water. Een belevenis!

2303823034New Image2DSC05241

Omdat vanavond nog het een en ander te beleven valt, besluiten wij de namiddag te gebruiken als extra rustmoment. Het huis van Marja met de gerieflijke tuin met zwembad nodigt daartoe uit. Het motto is dan ook: Even rustig bijkomen en alle indrukken verwerken.

Marja001Marja007Marja016Marja040

Na vanavond een bezoek te hebben gebracht aan de Marina Mall met veel luxe winkels op verschillende etages, flaneren wij nu over het aangrenzende "the Walk'" in Dubai Marina. Tussen de vele woontorens van meer dan 300 meter hoog in de wonderlijkste vormen is er de sfeervolle wandelboulevard gelegen aan het strand en aan de grote jachthaven. Veel vrolijk volk is aanwezig, sommigen lurkend aan de waterpijp, anderen dinerend in een van de vele restaurantjes of aan een verfrissend, niet alcoholisch drankje op de vele aanwezige terrassen. Het ziet er uit als uit een sprookje. DUIZEND EN EEN NACHT. En na dat alles is er een feestelijke afsluiting van deze dag in het 5-sterren Mövenpick IBN Battuta Gate Hotel. Hier genieten wij van een rijk buffet met de meest exquise gerechten.

800px-Dubai_marina212DSC05275SAM_0613

Dubai 24 januari 2014

Vanavond zullen Berend, Lia en ik inschepen op de Costa Fortuna voor een 8-daagse cruise naar Oman en Abu Dhabi. Maar voor het zover is heeft Marja nog het een en ander op stapel staan. In de toren van Khalaf Ahmad Habtoor in Dubai Marina brengen wij een bliksembezoek aan het Nederlands Consulaat, de werkgever van Henny. Het uitzicht op deze hoogte is fenomenaal. Aansluitend een korte wandeling over het bijbehorende resort. Weelderig groen, helderblauwe zwembaden, goudgele stranden, bruin verbrande lichamen, wuivende palmen.... Het doet bijna pijn aan de ogen. Zoveel is er te zien. En dan te bedenken dat hier een paar jaar geleden alleen maar woestijn was.

DSCN2968New Image9SAM_0628DSCN2990

We zijn al weer onderweg. Het door Nederlandse baggeraars opgespoten palmeiland is ons volgende doel. En dan met name het immense Hotel Atlantis op de kop van dit schiereiland. Onze auto wordt door bedienden overgenomen en verder getransporteerd. De ontvangst is koninklijk. Wij zijn er vandaag speciaal voor het aquarium. Het is alsof je jezelf op de bodem van de oceaan waant. Om je heen levensgrote vissen, in alle kleuren en afmetingen. Fantastisch!

a008DSCN3008DSCN3011DSCN3035

Ons volgende doel heeft met de jacht te maken. In het verleden gebruikten Bedustammen valken om kleine vogels en hazen te vangen. Nu wordt het vooral als sport beoefend. Jammer dat er vandaag geen activiteiten zijn. De vogels zijn in grote getale aanwezig! Maar van hun meesters geen spoor.

Falconry_DayAE_0039_ITDSCN3065SAM_0664

Vlakbij gelegen bevindt zich de ultramoderne Meydan paardenrenbaan. Dubai wordt gezien als de onbetwistbare paardenhoofdstad van het Midden-Oosten. Vandaag heerst er overigens een serene rust, maar morgen of overmorgen zal het hier weer een spektakel vanjewelste zijn.

1416DSCN3080DSCN3076DSCN3079

Het laatste hoogtepunt deze dag is de Burj El Arab, het luxueuze hotel van de Jumeirah-Hotelgroep dat zichzelf 7 sterren toewees. En het moet gezegd: Het is alles goud wat er blinkt! Een tikje overdreven.... Dat wel! Maar het past hier in Dubai. In de grote Atriumhal met een hoogte van 180 meter voel je je piepklein. Gewone kamers kent dit hotel niet. Men spreekt van Duplex-Rooms. Er zijn er van 780 vierkante meter, maar ook "kleine" van slechts 169 vierkante meter. De grote merken zijn hier te koop in prachtige winkels. Voor het hotel staan legio limousines en dure sportauto's. Wat een rijkdom. Aan het eind van de middag geeft Henny ons wederom een lift. Hij zet ons af bij de Cruise Terminal van Dubai, alwaar onze rondreis naar Oman en Abu Dhabi gaat beginnen. Tot zover drie enerverende  dagen in Dubai.

New Image201DSCN3086DSCN3091DSCN3098DSCN3110

ms Costa Fortuna

Het motorschip"Costa Fortuna" met een lengte van 273 meter en een breedte van 36 meter vaart al weer meer dan 10 jaar onafgebroken over alle wereldzeeën. Voor de komende week betrekken Lia en ik een vrij eenvoudige balkonhut, terwijl Berend in z'n eentje een binnenhut bewoont. Naast alle maaltijden en snacks hebben we tevens gekozen voor een drankenpakket. Dan hoef je niet te nippen, maar kun je wat gulziger je gang gaan. Dat is ons wel toevertrouwd. De eerste indruk is dat het links en rechts wat lawaaiig is. Maar niet echt ongezellig! We zien vooral uit naar de komende bestemmingen. Het gevoel staat in elk geval op de stand "POSITIEF". Voor het diner zijn wij in een van de twee grote restaurants ingedeeld aan een ronde tafel, samen met twee gezellig kletsende Nederlandse dames. De kwaliteit van de verschillende schotels met vooral Italiaanse gerechten is redelijk tot goed te noemen. Dit geldt tevens voor de bediening. Vooral het hulpje van de gerant, een jongedame uit Peru, doet haar uiterste best. Met 2720 passagiers en nog eens 1200 bemanningsleden, een theater, verschillende bars, het dekleven en het goede weer hoeven wij ons de komende week niet te vervelen.

20180113_134145 0 1 a 1DSCN3133DSCN3142DSCN3160

Muscat (Oman) 26 januari 2014

Vroeg in de ochtend wordt aangelegd in de haven van Muscat. Vanaf ons balkon hebben we mooi zicht op de stad. Geheel verschillend van Dubai. Geen hoogbouw, geen kunstmatige eilanden, geen of minder bling-bling. Deze havenstad bestaat dan ook al eeuwen langer en is meer authentiek. We hebben voor deze dag een excursie geboekt en moeten vroeg uit de veren. Een gerieflijke touringcar staat ons de gehele dag ter beschikking en zet als eerste koers naar de Sultan Qaboes-Moskee, naar later bleek het absolute hoogtepunt van deze dag. De bouw van deze moskee duurde 6 jaar en 4 maanden. Op 4 mei 2001 vond de inhuldiging plaats. Opgebouwd uit 300.000 Indische zandstenen. De centrale koepel is 50 meter hoog, de grootste minaret 90 meter en de overige 4 flankerende minaretten 45,5 meter. De grootste gebedsruimte is vierkant van vorm en meet 74,4 bij 74,4 meter. Deze ruimte biedt plaats aan 6500 gelovigen. Daarbij opgeteld 750 voor de aparte vrouwenruimte, plus nog eens 8000 plaatsen op de verharde buitenruimte en men komt op een capaciteit van 20.000 moskeegangers. Wij ontdoen ons van ons schoeisel en plaatsen deze in een van de vele schoenenrekken. Lia heeft devoot een sluier omgeslagen. Wij zijn klaar om de moskee te aanschouwen. Spannend!

SAM_0726_Fotor_Collageb001DSCN3215DSCN3254DSCN3236sultan-qaboos-grand-mosque-in-muscat-oman-chandelierSAM_0729DSCN3205

Wij betreden de werkelijk schitterende gebedsruimte met een plafond van keramiek en mozaïek en prachtige kroonluchters  van Swarovski kristal en gouden metalen plaatwerk. De grootste kroonluchter is 14 meter hoog, bevat 1.122 lampen en weegt 8 ton. Het in 28 verschillende kleurtinten, handgeweven tapijt uit één stuk bevat 1,7 miljard knopen en weegt 21 ton. Het gaat hier om een afmeting van 70 bij 60 meter, oftewel 4343 vierkante meter. We zijn er stil van.

Hygiëne en persoonlijke verzorging krijgen in Oosterse en Arabische religies veel aandacht. Het is dan ook niet zo gek dat onze volgende stop de Amourage Factory is. Het personeel van een kleine, exclusieve parfumfabriek hier in Muscat verwacht ons voor een kort bezoek. De entree loopt langs een waterpartij, waarvan de bodem is bedekt met bladgoud. Binnengekomen steekt Berend zijn neus onmiddellijk in een serie potten gevuld met producten zoals: Agarhout, Cedarhout, Sandalhout, Muskus, Amber, Bloemen, Fruit met extra dimensies van kruidnagel, kaneel, peper en vanille. We zien mooie, jonge dames aan het werk om de luxe flacons met de diverse zware geuren te verpakken en de deur uit te krijgen. Zo'n 20.000 stuks per week wordt ons verteld. Natuurlijk worden deze producten ons tegen hoge korting/speciale prijs aangeboden. De belangstelling is echter gering. Toch krijgen we een flaconnetje gratis mee. Alles bij elkaar genomen een aangename onderbreking!

112935DSCN328333

In het Bait Adam Museum, onze laatste stop, zijn we niet veel wijzer geworden. Teveel mensen opeengepakt in een kleine ruimte, samengaand met een mindere, langdradige presentatie van een oudere heer die mijn concentratie aantast. Over de heldhaftige geschiedenis van Oman kan ik dus weinig navertellen. Lia en Berend hebben hetzelfde gevoel. Jammer.

a001a002DSCN3304DSCN3310

Wij laten ons afzetten bij de soek Muttrah, op loopafstand van ons schip.

Muscat (Oman) 27 januari 2014

We zijn wederom klaar om de stad Muscat, liever gezegd de voorstad en de haven Muttrah, nader te verkennen. Het weer is nog steeds stralend. Het centrum ter hoogte van de drukke soek ligt zoals eerder opgemerkt op loopafstand. En dan zien wij links van ons een enorme bedrijvigheid. Een grote vismarkt... Een echte !! Niet zo'n namaak toeristenmarkt, maar een hele echte! Verse, pas aangevoerde vis wordt op ingewikkelde wijze aan de man gebracht. Het is een drukte van belang en vooral een lust voor het oog.

SAM_0777Vis Muscat01Vis Muscat02DSCN3410

We wandelen over de boulevard langs het havengebied. Het is aangenaam druk. Het privéjacht van de Sultan van Oman ligt voor anker. Aan de overkant 2 Cruiseschepen, waaronder die van ons. Uit de luidspreker van de minaret van de moskee klinkt de klaaglijke gebedszang. Het past hier... Het ruikt naar Pais en Vree. Dat zijn van die momenten dat je je intens gelukkig voelt.

DSC05323DSCN3426DSCN3444DSCN3491

En dan op deze dag zijn er 3 jonge moslima's, jong aan de lichaamsvormen te zien, die er lustig op los fotograferen. De ogen, meer is er niet te zien, stralen een en al plezier. Om reden dat wij uit het Westen er zo kluchtig uitzien! Vooral die dame met dat strooien hoedje.

DSCN3348DSCN3351DSCN3349DSCN3352

En nadat wij ons hebben gelaafd op een zonnig terras, daarbij elke passant van top tot teen nauwkeurig gadeslaand, besluiten wij ons bezoek in de overdekte Soek van Muttrah. De verscheidenheid aan exotische producten, zoals lampen, kleden, kruiden, petten, etcera. liggen hoog opgestapeld. Een kleurrijk schouwspel. Van tijd tot tijd worden wij besprongen door actieve verkopers. Edoch wij zijn vandaag van het type: "Kijken, kijken, niet kopen".

DSCN3453DSCN3462DSCN3464DSCN3467

Terug aan boord van de Costa Fortuna delen we onze ervaringen met onze tafelgenoten tijdens het uitgebreide diner. MUSCAT.... WIJ HEBBEN GENOTEN!

Khasab (Oman) 28 januari 2014

Het schip ligt afgemeerd in de haven van de stad Khasab. De hoofdstad van het gouvernement Musandam in het uiterste noorden van Oman, grenzend aan de Arabische Emiraten. Musandam is een ruig gebied en heeft wel wat weg van Noorwegen. Een kust vol fjorden, hoge bergen en koraalriffen. Wij wisselen vanmorgen van schip. We ruilen ons grote passagiersschip in voor een traditionele dhow-boot en varen een heel eind landinwaarts via kronkelende zeearmen, stille baaien en steile kliffen. Onderweg worden we vergezeld door een familie dolfijnen. Op de schrille fluittoon van de schipper komen zij langszij en zwemmen kilometers met ons mee. Prachtig om dit mee te maken. Op een idyllische plek, waar wordt gepauzeerd, is het de beurt aan de zwemmers. Samen met grote scholen fel gekleurde vissen lijken zij een speciale show weg te geven. Alles bij elkaar een ongewone, maar zeer aangename excursie.

DSCN3565DSC05348New Image55DSC05335

Abu Dhabi 29 januari 2014

Abu Dhabi is de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Sjeik Khalifa bin Zayed Al Nahaya was de eerste president en zijn naam wordt hier met eerbied genoemd. Onder zijn leiding zijn hier ware kunststukjes ontstaan en bedacht. Wij zijn hier om ervan te proeven. De ontvangst in de haven van Abu Dhabi is hartelijk. We worden ontvangen door een aantal Arabische heren die een vrolijke dans opvoeren en ons op correcte en vriendelijke wijze begroeten.

New Image68DSCN3607DSCN3613

Voor vandaag hebben we overigens niet echt een plan gemaakt. We zien wel wat te doen. En kijk... Daar botsen wij op een vriendelijke jongeman, taxichauffeur die ons wel wat hoogtepunten van de stad kan tonen. Een vriendenprijs wordt afgesproken en weg zijn we. Op naar...???? We rijden over brede boulevards omzoomd met palmbomen. Onze vriend wijst op opvallende gebouwen en dure hotels. Onze eerste stop is Heritage Village, een nagebouwd dorp waar de nog jonge geschiedenis van de Emiraten wordt uitgebeeld. Vrij klein en simpel van opzet. Ik heb nog de meeste affectie met de aanwezige kameel. Snel weer door!!

DSCN3619DSCN3622d001SAM_0889DSCN3639

Naar mijn gevoel rijdt de chauffeur een fraai aangelegd privéterrein op met aan het eind een deftig paleis. Op dit schiereiland is het Emirates Palace Hotel gevestigd. Bestemd voor "The Rich en the Famous" van deze aardkloot. Op zijn aanraden betreden we dit hotel. De portier buigt als een knipmes. Onze chauffeur blijft buiten wachten. Hij roept nog na: NEEM JE TIJD"! Onwennig en diep onder de indruk staan wij in de imposante, centrale hal. We durven ons bijna niet te bewegen. Het aanwezige, drukdoende personeel daarentegen knikt ons vriendelijk toe en neemt nauwelijks notitie van ons. Dit stelt ons op ons gemak en zet ons in beweging. Stijlvol meubilair, hoogglanzend marmer, bladgoud, dikke tapijten voorzien van prachtige motieven, kroonluchters, gouden kranen.....  het overvalt mij. Ik moet er even bij gaan zitten. Wat een pracht en praal. Een kamer kost hier vanaf 400 Euro per nacht. Valt mij nog enigszins mee. De batterij van Lia's camera is leeg. Geen nood, denk ik. Links in de hoek is een winkel. Weliswaar een hele luxe winkel, waar juwelen en horloge's aan de man worden gebracht. Ik bespeur merken als Frederique Constant, Omega, Tissot en Rolex. Op mijn vraag of zij ook AA batterijen verkopen, is het antwoord een kortaf NEE...., vergezeld van een kort, driftig handgebaar dat zegt: Je kunt deze zaak maar beter verlaten. Niets voor jou!! Koffie durven wij niet te bestellen. Alles bij elkaar.... Toch fijn dat we hier een kijkje mogen nemen.

20171220-120808-largejpgc005c013DSCN3667DSCN3679New Image73SAM_0896c011DSCN3651

Na een kort bezoek aan een piepklein museum, waar het recente oorlogsverleden van het Emiraat wordt uiteengezet, zetten wij koers naar de absolute apotheose van deze dag. De Sjeik Zayed Moskee, ook wel een nieuw wereldwonder genoemd. Een fantastisch ontwerp! Een mengeling van Arabische, Mongoolse en Moorse architectuur. Vier klassieke Arabische Minaretten van elk 107 meter hoog en 82 grote en kleine koepels verfraaid met wit marmer en een typische Moorse Zuilengang zijn zoal de voornaamste uiterlijke kenmerken. De moskee biedt plaats aan 40.000 moskeegangers. Ook binnen valt men van de ene in de andere verbazing. Zo zijn er 7 kroonluchters, waarvan de grootste een diameter heeft van 10 meter en en hoogte van 15 meter. En dan dat tapijt: In Iran door 1200 wevers, 20 technici en nog 30 andere medewerkers gefabriceerd. 35 Ton wol en 12 ton katoen zorgen voor een totaalgewicht van 47 ton. De pilaren, de versieringen, het invallende licht... werkelijk een knappe prestatie! EEN WERELDWONDER.c007 0 aDSCN3703DSCN3758DSCN3727DSCN3737DSCN3743

Terug in Dubai 30 januari 2014

Wij zijn zojuist teruggekeerd op ons vertrekpunt, de cruiseterminal van Dubai, maar het afmonsteren wordt nog één dag uitgesteld. We besluiten de oude stad nogmaals te bezoeken. Pas morgen zit onze reis met de Costa Fortuna erop. Een korte wandeling langs de Creek doet ons belanden in een wijk met typisch Arabische huizen, veelal voorzien van windtorens. Zulke torens met houten uitsteeksels doet de wind in de huizen blazen en zorgt aldus voor enige verkoeling. Het is rustig in dit gedeelte van Dubai. We vervolgen onze wandeling door de verschillende soeks en genieten wederom van de overtocht over de Creek met een van die typisch houten scheepjes. Een heerlijke lunch op een terras aan het water laten we ons welgevallen en laat in de middag keren we terug aan boord van onze vakantieboot voor nog een feestelijke avond. Vanaf morgen logeren we nog 3 dagen bij Marja en Henny. En Marja kennende zal zij ongetwijfeld nog meer moois van Dubai voor ons in petto hebben.

DSC05396DSC05394DSCN3835DSCN3856DSCN3873DSCN3862SAM_0976SAM_0972

Dubai 31 januari 2014

De taxi brengt ons in no-time naar Dubai Marina, naar het inmiddels vertrouwde adres van Marja en Henny, waar onder het genot van koffie verslag wordt gedaan van de belevenissen van de afgelopen week. En als welkome verrassing komt Marja met een aantal suggesties voor de aankomende 3 dagen. Dat belooft wat !! Zo brengen wij opnieuw een bezoek aan Dubai Marina Mall. Een middelgroot winkelcentrum over 3 verdiepingen, waarvan de bovenetage is ingericht met eten, drinken en vertier (bioscoop). Een etage lager bevinden zich circa 140 winkels, bestaande uit vooral internationaal bekende ketens, zoals: modezaken, juweliers, wonen en boeken en tijdschriften. Terwijl de beneden etage voor de dagelijkse boodschappen wordt ingenomen door een enorme supermarkt van de Waitrose keten. De sfeer in dit winkelcentrum is werkelijk uitmuntend te noemen. De duurste materialen zijn gebruikt om deze omgeving een Super-de-Luxe uiterlijk te geven. Daarbij opgeteld Arabische mannen gehuld in smetteloos witte outfits en dames in slank afkledende boerka's, geven het geheel een Oriëntaals exotische uitstraling.

Exterior-of-Dubai-Marina-MallDSC05401DSCN3927DSC05404

Dat geldt evenzo voor The Mall of Emirates. Alleen stukken groter... Vier verdiepingen, 700 winkels en nog eens 100 horecagelegenheden. Vanaf 10:00 uur in de ochtend tot middernacht geopend. Een parkeergarage voor 7000 auto's of als voetganger een uitstekende verbinding met de Metro van Dubai. Het meest dwaze hier is wellicht "Snowworld". Een enorme skihal met o.a. een echte afdaling! Buiten kan het in de zomermaanden tot tegen de 50 graden Celsius oplopen en hier binnen is het enkele graden onder het nulpunt. Het gehele jaar door! Terwijl ik geniet van een heerlijk stuk Cheesecake, zie ik geamuseerd mannen en vrouwen het laatste stuk van de afdaling beëindigen. Menig skiënde vrouw gekleed in boerka met als extra een skihelm op het hoofd. Zeer merkwaardig!

001DSCN4053DSCN4058SAM_1067

Maar het kan nog groter!! Wij bezoeken het grootste winkelcentrum van de wereld, Dubai Mall, geopend op 4 november 2008 met 1200 winkels en deel uitmakend van Burj Khalifa. Parkeerruimte voor 14.000 auto's. Het grootste aquarium. En voor de deur een waterpartij met legio fonteinen. Elke avond om 6 uur is daar een spectaculaire show. Zo ook nu! Wij laten ons verrassen. Ademloos kijken wij in het komende kwartier naar een weergaloze voorstelling. Op verschillende hoogtes spuit het water in prachtig gekleurde wolken. De kleuren komen goed uit omdat de duisternis is ingevallen. De figuren lopen synchroon met mooi klinkende muziek. En op de achtergrond het slanke en hoogste gebouw van de wereld. Fantastisch! Sprookjesachtig.

DSCN3939DSCN3942DSCN3948SAM_1036DSCN3937DSCN39527784132790_eda994b12b_o

1 februari 2014

We gaan rechts uit de flank en rijden in een wijk gelijk aan Rotterdam-Zuid. Het is even wennen na al dat Skycraper geweld. We zijn op weg naar een markt die bij ons verboden zou zijn. Een markt vol met imitatie, vol met nep-artikelen. We bevinden ons in Soek Karama. Voor een horloge, tas of kledingstuk kun je hier voor niet al teveel geld terecht. Ik laat mij een broek aanmeten.

DSCN3934DSCN3935DSCN3936

2 februari 2014

Hedenmorgen is het plan opgevat met de Dubai Ferry naar de oude stad te varen. Teveel golfslag op open zee gooit echter roet in het eten. Deze trip gaat dus niet door! Daarvoor in de plaats komt een rondje in de meer rustige binnenwateren met zicht op de skyline van Dubai Marina. DUBAI MARINA VANUIT EEN ANDER PERSPECTIEF.

DSCN4001DSCN4005DSCN4014DSCN4044

Het nummerbord van de Ford Navigator en de korte, maar zakelijke opmerking van Marja aan de poort van Hotel Al Qasr in Madinat Jumeirah doen wonderen. Een vrije doorgang wordt ons verleend. Brede lanen, afgezet met prachtige struiken en bomen, pleinen met gouden paarden en kamelen leiden ons naar de hoofdingang van dit luxe 5-sterren hotel. Een hotel met 292 kamers met een vanaf-prijs van 500 Euro per nacht. Wij zijn speciaal gekomen om te genieten van de werkelijk fantastische tuin, grenzend aan een privéstrand en uitkijkend op het silhouet van de stad. EEN OASE VAN RUST!

Al-Qasr-Dubai-009SAM_0537DSC05435DSC05437

Op onze hotelronde is het nu opnieuw de beurt aan het immense Hotel Atlantis. Echter nu niet de toeristeningang, maar heel deftig via de hoofdingang. De portier heeft al van verre gezien dat onze auto is overgenomen door een bellboy en verwelkomd ons met een buiging. "Een vriend van ons zou in de lobby op ons wachten", weet Marja eruit te toveren. En een vrije doorgang is het resultaat. Het hotel bevindt zich in de kruin van de palm (Palm Jumeirah-eiland). 23 Restaurants en café's, een waterpark, tennisbanen, zwembaden, een privéstrand.... te gek om op te noemen. En dan hebben we nog niet over 1539 kamers gesproken. Te huur in alle mogelijke prijsklassen. We genieten van de koffie en de vele kunstobjecten om ons heen. Ook de bedrijvigheid om ons heen voelt plezierig aan.

SAM_1094a002a005a006

Nog meer luxe is links aan het eind van de buitenste ring van Palmeiland te vinden in Hotel One & Only The Palm. Moorse en Andalusische architectuur karakteriseren het exterieur, terwijl binnen modern Arabisch Design is te bewonderen. Absolute top aan het strand van Palm Jumeirah-Schiereiland.

SAM_1116SAM_1124DSC05431SAM_1130

Via fraai aangelegde tunnels en bruggen rijden we op de 6-baans Sheikh Zayed Road richting Dubai Creek, op naar het Dubai Museum. Dit museum is gevestigd in het Al Fahidi Fort en geeft een beeld hoe men hier vroeger leefde. In bepaalde gevallen nog maar 50 jaar geleden. Het fort stamt overigens uit het jaar 1787.

DSCN4066DSCN4067DSCN4068DSCN4087

We kiezen ervoor om met de Dubai Metro terug te reizen naar Dubai Marina. Toch nog zo'n 20 kilometer over 14 stations. Het openbaar vervoer in Dubai is modern en uitstekend geregeld. Airconditioning in de winkelcentra, in de traversen naar de stations en ook in de stations en in de treinen. Ja, ook bij de bushaltes en sommige half overdekte tennisbanen staan de apparaten te loeien. Werkelijk overal koelte.... Energierekeningen kunnen hoog oplopen.

29741239DSCN4110SAM_1078metro2012b

Tot slot van onze enerverende reis nog een kijkje bij de plaatselijke Buurtsuper. (Vers)Producten, aangevoerd uit vele landen, liggen hier op zeer aantrekkelijke wijze opgestapeld. Zodanig, dat je er trek van krijgt.

DSCN4272DSCN4274DSCN4276DSCN4277

Terugreis

Het is 3 februari 2014, vroeg in de ochtend of zo u wilt laat in de nacht. Wij staan op het punt te vertrekken. Henny heeft zich opgeofferd om op dit uur (04:00 u.) ons naar de dependance van Etihad Airways hier in Dubai te brengen. Gisteravond hebben wij reeds afscheid genomen van Marja en zoon Roy. Ons vliegtuig vertrekt om half 10 vanuit Abu Dhabi, 140 kilometer van hier verwijderd. Vandaar dit vroege uur. Het is aangenaam te vernemen dat we op dit kleine kantoor reeds officieel kunnen inchecken. Verlost van onze ruimbagage en straks geen lange rij voelt goed aan. Het afscheid is daar! En zo eindigt een van onze fijnste vakanties.

SAM_1153SAM_1155DSCN4284SAM_1159

HEEL VEEL GEZIEN VAN EEN WONDERE WERELD

1. Pietje Puk:
    15 april 2018
    Fijne reis, ben benieuwd hoe het verder gaat.
    Groetjes, N&R
  2. Kees Krechting:
    17 april 2018
    Beleef de reis opnieuw
  3. Margharita:
    21 april 2018
    Dat je het allemaal nog zo gedetailleerd weet, petje af. Ben zelf op duikreis geweest naar Musandam. Leuk om de sfeer daar zo her te beleven.
    Groetjes,
    N&R